• Gratis levering over 500 kr
  • Sikker betaling med Klarna
Gå ned i vekt med en kostholdsplan

Det er en myte at å gå ned i vekt først og fremst handler om å spise mindre. Faktum er at du kan spise deg slank hvis du planlegger kostholdet på en god måte. En individuell kostholdsplan og en dose motivasjon er en god oppskrift for å gå ned i vekt.

Spis deg slank med en kostholdsplan

Med regelmessige måltider og planlegging kan maten bli veien til en ny livsstil og lavere vekt.

– En kostholdsplan er et godt verktøy for å komme inn i nye rutiner ved hjelp av bevisst planlegging, forklarer kostholdsrådgiver Marie Brochmann. Med en kostholdsplan får du oversikt over dagens måltider og hjelp med å holde styr på hva, hvor mye og når du skal spise.

Fordelingen på tallerkenen

Her viser Marie hvordan du skal tenke når det gjelder kostholdsplanens fordeling av grønnsaker, proteiner og karbohydrater hvis du vil gå ned i vekt.

Halve tallerkenen skal bestå av frukt og grønt. Det spiller ingen rolle om grønnsakene er friske, wokket, kokt eller stekt – det viktige er mengden! Topp morgengrøten med friske bær, og drikk et glass grønnsaksjus ved siden av.

En fjerdedel av tallerkenen skal bestå av proteiner. Kylling, fisk, egg, havregryn, melk og yoghurt er eksempler på gode proteinkilder. Finn dine egne måter å få inn proteiner i alle måltider på. Du kan for eksempel bytte ut syltetøyet med en skinkeskive når det er tid for en brødskive.

En fjerdedel av tallerkenen skal bestå av karbohydrater. Bytt ut den vanlige pastaen med fullkornpasta og velg et grovt brød.

Les også: 3 enkle middagsretter under 300kcal

Fire tips til en kostholdsplan som hjelper deg å gå ned i vekt

Det finnes ingen fasit for når og hvor ofte det er best å spise, forteller Marie. Her deler hun i stedet fire generelle tips som kan hjelpe deg å komme i gang hvis du vil gå ned i vekt ved å forandre kostholdet.

  1. Jo mer detaljert kostholdsplanen er, desto mer sannsynlig er det at du klarer å holde den. Bestem tidspunkt for alle dagens måltider, og planlegg nøyaktig hva du skal spise.
  2. Det tar tid å innarbeide nye vaner. Lag en plan som strekker seg en uke frem i tid, og fortsett med det i 3–4 uker til å begynne med.
  3. Planlegg inn alle dagens måltider: frokost, lunsj, middag, kveldsmat og mellommåltider etter behov. Prøv å planlegge slik at du kan holde et jevnt blodsukkernivå.
  4. Alle dager er ikke like. Husk å tilpasse kostholdsplanen etter resten av dagens gjøremål med skole, jobb, trening eller sosiale aktiviteter.

På Nutriletts nettside kan du finne eksempler på kostholdsplaner som du kan bruke som inspirasjon.

Husk at alle er forskjellige

Det finnes ingen universell kostholdsplan som fungerer for alle som vil gå ned i vekt. Ta utgangspunkt i ditt eget liv når du legger opp kostholdsplanen og starter livsstilsendringen. Hvis du synes det er vanskelig å få oversikt over hvilken mat som er sunn og hvordan du skal legge opp måltidene, kan du få hjelp av en klinisk ernæringsfysiolog. Marie tipser om Nutriletts Willpower-gruppe, der du kan få individuell hjelp med å lage en kostholdsplan.

Les mer om Willpower

POPULÆRE PRODUKTER

RELATERTE BLOGGINNLEGG

Takk for din påmelding

VIL DU HA GODE TILBUD?
Meld deg på vårt nyhetsbrev - og få gode tilbud 1-2 ganger i måneden!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM