SOMMERKAMPANJE: Opptil -25% på utvalgte produkter

KJØP HER
Vektreduksjon med et vegetarisk kosthold

Kan et vegetarisk eller vegansk kosthold hjelpe deg med å gå ned i vekt?

Etter hvert som vi prøver å leve sunnere og mer miljøvennlig, øker også interessen for vegetariske og veganske kosthold. I tillegg til at frukt, grønnsaker og plantebaserte alternativer til kjøtt oppleves som både friskt og godt, kan det også ha en positiv innvirkning på både kroppen og planeten. I tillegg er det også et godt valg for dyrene rundt oss. Hvis du ønsker tips til hvordan du kan inkludere flere kjøtt- og melkefrie alternativer i det daglige kostholdet – og lese mer om hvordan et vegetarisk og vegansk kosthold kan hjelpe deg ned i vekt – er det bare å fortsette å lese!

Fordeler med vegetarisk og vegansk kost

Det er flere grunner til å velge bort kjøtt og andre matvarer fra dyreriket. Noen gjør det av helse- og miljøhensyn, andre av religiøse eller etiske årsaker, mens enkelte velger et vegetarisk eller vegansk kosthold fordi de rett og slett synes at det smaker bedre. Takket være denne store interessen for plantebasert mat, tilbys det nå et bredt utvalg av forskjellige typer vegetariske matvarer på markedet. Dette gjør det også enklere å finne noe som passer for akkurat ditt behov og din smak.

Les også: Veganer og vegetarianer – Hva er forskjellen?

Frukt og grønnsaker inneholder en rekke antioksidanter, vitaminer og mineraler som er viktige for at kroppen skal fungere optimalt. Mange har også et høyt fiberinnhold som bidrar til å forbedre fordøyelsen og å holde deg mett lenger. Som prikken over i-en er også mange veganske og vegetariske matvarer vesentlig billigere enn for eksempel kjøtt og kjøttpålegg. En studie publisert i Journal of the American College of Nutrition, viser også at det er lettere å gå ned i vekt hvis man spiser vegetarisk eller vegansk, da kjøtt- og meierifrie matvarer ikke inneholder like mange kalorier.  Her kan du se nærmere på denne interessante studien!

Å gå fra å være kjøtteter til veganer på én dag kan være vanskelig, men du kan for eksempel bestemme at én dag i uken skal være vegansk eller vegetarisk. Eller du kan – så langt det lar seg gjøre – forsøke å bytte ut kjøttet med plantebaserte alternativer. Dermed kan du dra nytte av de mange gode fordelene man får av et grønt kosthold. Nedenfor får du noen tips til matvarer som er enkle å bytte ut med veganske eller vegetariske alternativer:

  • Kjøttboller/kjøttdeig – kjøttboller/kjøttdeig laget av for eksempel soya, tofu, erter eller linser
  • Melk, yoghurt og fløte – nøtte-, havre-, soya-, ris- eller kokosbasert melk, yoghurt og fløte
  • Fiskerogn – tangkaviar
  • Honning – agavesirup eller lønnesirup

Andre måter å erstatte animalsk mat med kjøttfrie alternativer på, er å velge en skål med frukt og bær i stedet for et skinkesmørbrød, en god grønnsakssuppe* i stedet for kjøttsuppen, eller en havregrynsgrøt i stedet for den melkebaserte yoghurten.

*Nutriletts VLCD shakes er beregnet for overvektige personer uten helseproblemer, og bør derfor ikke brukes som næringskilde for barn, ungdommer, eldre, gravide eller ammende. Heller ikke av personer med hjerte- og karsykdommer eller andre lidelser da et lavt energiinntak er ufordelaktig. Om du bruker Nutriletts VLCD-produkter som eneste næringskilde i mer enn tre uker bør dette skje i samråd med lege. Husk at du må drikke rikelig med væske.

Sørg for å få i deg nok næringsstoffer

Et variert kosthold er utrolig viktig for å få i seg de karbohydratene, proteinene, fettstoffene og andre næringsstoffene som kroppen trenger, uansett om du forsøker å gå ned i vekt eller ikke. Derfor er det viktig å sørge for at den vegetariske eller veganske maten du spiser faktisk inneholder tilstrekkelig med næring. Kjøtt, melk og yoghurt er naturlige proteinkilder, og for å dekke dette tapet kan du inkludere linser, bønner og andre proteinrike, plantebaserte matvarer i kosten din. Fettet og fettsyrene du ellers ville fått i deg fra smør, fisk eller melkeprodukter, finner du i stedet i rapsolje, nøtter og alger.

Det er også noen vitaminer du bør holde et ekstra nøye med når du har et vegetarisk eller vegansk kosthold. For eksempel finnes vitamin B6 hovedsakelig i fisk, kjøtt og melkeprodukter. Dermed må du finne en annen kilde for dette vitaminet – som for eksempel belgfrukter, grønne bladgrønnsaker, poteter, hvetekim og mandler. Vitamin B12 er et annet vitamin som i prinsippet bare finnes i animalske matvarer. Så hvis du følger et vegetarisk eller vegansk kosthold må du tilføre dette via kosttilskudd.

Tips til god, vegansk og kalorifattig mat

Forsøker du å gå ned i vekt og ønsker tips til gode vegetariske og veganske retter som også er kalorifattige? Ta en titt på den inspirerende samlingen vår av smakfulle oppskrifter, og prøv deg frem for å finne din vei mot en grønnere livsstil! Ikke glem å se nærmere på vårt vegetariske og veganske utvalg av supper, som passer for deg som er overvektig og skal gå på Nutrilett VLCD.

Bestselgere: