Du kan nyte en deilig og sunn helgemiddag med små grep i oppskriftene. Foto.

5 tips til sunn helgemiddag

I denne artikkelen lister vi opp noen av de vanligste helgerettene og gir deg tips til hvordan du kan gjøre dem litt sunnere. Dermed kan du fortsette å nyte god og sunn kosemat, samtidig som du slipper å lage andre retter til resten av familien!

Prøver du å opprettholde en sunn livsstil, men synes det er vanskelig å finne alternativer til sunn helgemiddag? Da har du kommet til riktig sted!

1. Sunn versjon av taco

Hva er vel mer ensbetydende med helgemat enn taco? Taco har blitt en skikkelig fredagsfavoritt og kan varieres i det uendelige. Taco i seg selv er ikke usunt, men det er enkelte ingredienser du helst bør holde deg til for å gjøre fredagskosen litt sunnere.

Den klassiske tacoen inneholder vanligvis flere forskjellige grønnsaker, så fortsett å tilsette så mange av favorittgrønnsakene dine som mulig for å skape en herlig fargeeksplosjon av vitaminer, mineraler og antioksidanter. Du kan imidlertid bytte ut svinekjøttet eller kjøttdeigen, den fete osten og tortillalefsen laget av hvete. Karbonadedeig av storfe er for eksempel magrere enn både svinekjøtt og vanlig kjøttdeig, og du kan også prøve å blande inn linser eller bønner for å øke proteininntaket ditt. Eller hvorfor ikke bytte ut kjøttdeigen med fisk og heller lage en smakfull fisketaco?

Når det gjelder ost og tortillabrød, finner du flere alternativer i butikken med både lavere fettinnhold og færre karbohydrater. Hvis du vil være ekstra sunn, kan du også droppe både tortillalefser og nachos. Her finner du en oppskrift på taco uten lefse!

2. Kremete lasagne uten pasta

Selv om kremete lasagne med pastaplater og bechamelsaus er utrolig godt, er det kanskje ikke det sunneste alternativet. Men det finnes mange oppskrifter på sunnere alternativer som er minst like gode! Prøv for eksempel å lage en sunn lasagne med speltlomper, hvor du bytter ut pastaen med speltlomper og den fete bechamelsausen med mager cottage cheese. Lasagnen blir utrolig kremete og mettende og passer for hele familien!

3. Sunn pizzakveld

Pizza er helt klart en av de store helgefavorittene. Men visste du at en pizza kan inneholde så mye som 1000 kalorier? Det er nesten halvparten av det anbefalte daglige inntaket for kvinner. Det finnes imidlertid måter å fortsette å nyte pizza på, men på en litt sunnere måte. Vår oppskrift på en sunn søtpotetpizza er et skikkelig smakfullt alternativ som passer for både store og små! Pizzabunnen består av søtpotet, egg og speltmel og toppes med et fyll laget av kyllingkjøttdeig, hvitløk og tomater. Perfekt som en sunn festmiddag!

4. Gode og sunne hamburgere

Hvis du ønsker tips til sunn helgemiddag, bør umiddelbart prøve ut disse gode kyllingburgere som inneholder kun 540 kalorier. Du kan selvfølgelig også lage burgere av vanlig kjøttdeig, men kyllingbrystfilet er et godt valg for deg som er på jakt etter et godt og magert alternativ. Ved å bytte ut de vanlige hamburgerbrødene med grove rundstykker av fullkorn sørger du også for å få i deg mer fiber, noe som gjør at du holder deg mett lenger. Fyll dem med grønnkål, rødkål, agurk, chili, lime eller favorittgrønnsakene dine og topp dem med en klatt tyrkisk yoghurt og sambal oelek.

5. Sunn helgemiddag = pasta med sitron og tunfisk!

Har du lyst på pasta? Da har vi et supersmakfullt og sunt alternativ til pastavariantene carbonara eller pomodoro. Vår sitruspasta med tunfisk inneholder kun 262 kalorier per porsjon og passer både som hverdagsmat og sunn helgemiddag. Kombinasjonen av squash, purre, hvitløk, persille, sitron og tunfisk vil få smaksløkene dine til å juble!

Bestselgere: