Tallerkenmodellen

Tallerkenmodellen: Oppdatert klassiker med en følelse for proporsjoner

Tallerkenmodellen er en ekte klassiker.

Den ble servert av Scan allerede i 1976, og her i Norge brukes den også av blant annet NHI, samt i anbefalinger fra Helse Norge på hvordan du kan sette sammen sunnere måltider. Målsettingen var, og er fortsatt, å få nordmenn til å fordele maten på tallerkenen på en måte som inkluderer alle de viktige næringsstoffene. Tallerkenmodellen lever fortsatt, takket være sitt enkle og pedagogiske uttrykk, og er oppdatert ut ifra dagens kunnskap om kosthold og næringsbehov. Her veileder vi deg i nøyaktig alt du trenger å vite om tallerkenmodellen: tallerkenmodellen da og nå, hvordan tallerkenmodellen er oppdatert og fungerer, hva den inneholder, om du bør følge den og hvilke fordeler den har.

Tallerkenmodellen, originalen

Da tallerkenmodellen ble lansert bestod den av tre like store deler: oppbygging, vedlikehold og energi.

  • Oppbygging: proteiner i kjøtt, fisk eller bønner.
  • Vedlikehold: frukt, grønnsaker og rotfrukter.
  • Energi: poteter, brød, ris og pasta.

Med tallerkenmodellen vil porsjonen inneholde riktig mengde vitaminer og mineraler, en god energibalanse og en sunn helhet.

Den nye tallerkenmodellen

I dag handler fortsatt tallerkenmodellen om at maten skal inneholde riktig mengde vitaminer og mineraler, gi en god energibalanse og bidra til en sunn helhet. Modellen bygger på Helsedirektoraters kostråd som er basert på følgende rapport «Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer».

Tallerkenmodellen er fortsatt i tre deler og innholdet er i prinsippet det samme som når modellen ble utviklet i 1976.

Den nye tallerkenmodellen er tilgjengelig i to versjoner:

  • Én for den som beveger seg regelmessig
  • En annen for den som beveger seg lite

Å bevege på seg regelmessig handler om å følge Helsedirektoratets anbefalinger på hvor aktiv du bør være.

For den som beveger seg regelmessig, kan delene som består av grønnsaker og poteter, brød, ris eller pasta være like store. De som trener mye og trenger mye energi på grunn av treningen, kan øke delen med poteter, ris, pasta, bulgur og andre typer stivelsesrike matvarer. Helsedirektoratet anbefaler at denne delen bør bestå av fullkornsprodukter.

De som beveger seg mindre bør redusere mengden poteter, ris, pasta, bulgur og andre stivelsesrike matvarer og heller øke andelen grønnsaker og rotfrukter. Ved å øke andelen fiberrike og kalorifattige grønnsaker og rotfrukter slipper man å gå sulten til tross for at kaloriinntaket er redusert. Ved å redusere kaloriinntaket sitt kan man også gå ned i vekt motvirke overvekt.

Tallerkenmodellen kan brukes av alle

Tallerkenmodellens innhold og proporsjoner kan danne grunnlaget for matinntaket til både menn, kvinner, idrettsutøvere, barn og vegetarianere. Kostråd om energibalanse fra Helsedirektoratet er en fin guide å bruke for å balansere matinntak.

Tallerkenmodellen som diett?

Har klærne blitt mindre eller er det på tide å se over kostholdet ditt? BMI kan gi deg svaret. Mattilsynet påpeker at tallerkenmodellen i seg selv ikke er nok for å opprettholde eller gå ned i vekt. For å opprettholde eller redusere vekt kreves det flere andre tiltak, som blant annet å ligge i et kaloriunderskudd eller øke aktivitetsnivået over tid. Tallerkenmodellen inneholder ingen instruksjoner når det kommer til mengden mat, men henviser kun til hvor mye du beveger deg og hvor sulten du er. Hvis du er ute etter å gå ned en kilo eller to, er altså ikke tallerkenmodellen løsningen. Med god kunnskap om kosthold, energiinntak, kaloriforbruk og hvordan man teller kalorier, kan tallerkenmodellen like godt brukes som utgangspunkt for en vellykket vektreduksjon.

Når du går på diett, kan det også være kjekt å ha kostsirkelen, eller matsirkelen som den nå kalles, i bakhodet for å sikre at du får i deg alle næringsstoffene som kroppen trenger. Hvis du vil slippe å tenke på sånt, er Nutriletts produkter et alternativ. Enten ved en vanlig vektnedgang med et lavt kaloriunderskudd, hvor du kan erstatte 1-2 måltider om dagen med måltidserstattere – men også ved å gå på Nutrilett VLCD. Måltidene i VLCD inneholder alle proteiner, karbohydrater, nødvendige fettsyrer, mineraler og vitaminer som du trenger per måltid. Produktene inngår i Nutrilett-metoden, som har dokumentert effekt på vekttap.

Nutriletts VLCD shakes er beregnet for overvektige personer uten helseproblemer, og bør derfor ikke brukes som næringskilde for barn, ungdommer, eldre, gravide eller ammende. Heller ikke av personer med hjerte- og karsykdommer eller andre lidelser da et lavt energiinntak er ufordelaktig. Om du bruker Nutriletts VLCD-produkter som eneste næringskilde i mer enn tre uker bør dette skje i samråd med lege. Husk at du må drikke rikelig med væske.

Vil du ha tips til oppskrifter som får deg til å gå ned i vekt? Gå ikke glipp av vår samling med oppskrifter som både smaker og gjør godt.

Alternativ til tallerkenmodellen

For deg som er voksen og vil gå ned i vekt finnes det mange alternativer til tallerkenmodellen. Det gjelder å finne et opplegg som passer for nettopp deg, for at motivasjonen skal holde hele veien. VLCD-dietten er perfekt for deg som vil kickstarte vektnedgangen sin og både se og oppleve et raskt resultat.

En individuell kostplan er enda en god oppskrift for den som vil gå ned i vekt. Les om kostholdsplanen kan hjelpe deg med å lykkes i å finne veien til en ny livsstil og lavere vekt.

Bestselgere: