• Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna
Hvordan motstå fristelser i festlige lag

Ønsker du å gå ned i vekt eller holde vekten i juletiden, men synes det er vanskelig med så mange festligheter? Mange forbinder desember og juletiden med julebord, julelunsjer og julemiddager – der mye fet mat, søtsaker og alkohol serveres. Å komme seg gjennom en måned full av ribbe, rømmegrøt og julebakst, og samtidig passe vekten er ingen enkel oppgave. Vi gir deg noen tips til hvordan du kan gå juletiden og festlige lag i møte.

Spis et godt sammensatt måltid på forhånd

Ved å spise godt i forkant av festlige lag unngår du å komme skrubbsulten og ta dårlige matvalg. I tillegg oppnår du et jevnt blodsukkeret, som reduserer sjansen for utskeielser. Spis for eksempel et større mellommåltid som et knekkebrød med egg og tomat, mager yoghurt med bær, havregryn med bær, en Nutrilett bar og en frukt eller lignende.

Spis med måte, og velg sunn julemat

Klart du kan spise ribbe, medisterkaker, pepperkaker og annet som hører juletiden til, men spis med måte. Fyll heller opp tallerken med kokte grønnsaker, surkål og rødkål – så har du et bra måltid. Det finnes også mye julemat som er både godt og sunt, for eksempel fisk som sild, gravlaks, røkelaks, rakefisk, lutefisk og torsk. I tillegg er mye av kjøttet som spises i jula magert; som kalkun, roastbiff og skinke. Andre sunne alternativer er eggerøre, nøtter og klementiner. Nyt gjerne kaker og annen julebakst, men ikke spis deg mett på det. Ta heller ett stykke. Det er også mulig å lage en sunnere versjon av julebaksten.

Forsyn deg en gang

Bestem deg i forkant for å forsyne deg kun 1 gang. Hvis du har fylt tallerken i første omgang vil det nok være lysten som skriker etter mer mat – og ikke sulten.

Kan jeg drikke alkohol?

Alkohol inneholder kalorier, i tillegg til å mette svært lite. Det er derimot ikke dermed sagt at du ikke kan drikke, du bør bare ta de rette valgene. Ta gjerne noen glass vin eller øl i uka – men ikke mange dager på rad. Planlegg hvilke dager du skal bort eller ha gjester. Alkohol kan ofte ha en påvirkning på appetitten, og kan i tillegg få deg til å avvike fra de målene du satte deg i forkant av laget.

Vær flink med hverdagsmaten

Det er flest hverdager, så hold på gode rutiner med trening og sunt kosthold de dagene du ikke skal i selskap. Få inn regelmessige måltider med ca. 4 timers mellomrom, spis fiber og proteinrike måltider, ikke glem mellommåltider og vær i noe aktivitet hver dag.

Sett av tid til aktivitet

Få inn gode treningsrutiner, også i en travel førjulstid. Det er kanskje det siste du føler at du har tid til i julen, men du vil føle deg lang bedre om du får klemt inn en økt. Ikke bare vil treningen gjøre at du trenger mer mat og derfor kan tillate deg mer mat, men du reduserer også søtsuget. Kanskje er hjemmetrening det beste alternativet i en hektisk julestri? Se videotips til øvelser du kan gjøre hjemme her.

Sov nok

Skap gode soverutiner, spesielt til hverdags, og reduser antall sene kvelder med lite søvn. Lite søvn kan øke risikoen for dårlige matvarevalg, i tillegg til at det blir tøffere å ta seg en treningsøkt.

Oppsummert

Kroppen din har godt av rutiner og sunn mat, også i juletiden. Spis regelmessig og få inn gode hverdagsmåltider. Nyt hyggelige selskap – men med noen triks i bakhodet. Ikke glem treningen midt i julestrien, det kan redusere stressnivåene i kroppen din. Tenk å starte det nye året med å ha holdt vekten gjennom hele julen.

God jul – med måte!

POPULÆRE PRODUKTER

RELATERTE BLOGGINNLEGG

VIL DU HA GODE TILBUD?
Meld deg på vårt nyhetsbrev - og få gode tilbud 1-2 ganger i måneden!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM