vektnedgang

Vektnedgang – Kom i gang med diett

En sunn vekt handler om å finne en balanse mellom kaloriinntak og kaloriforbrenning. For å oppnå vektnedgang må du forbrenne flere kalorier enn du får i deg.

En vellykket vektnedgang kan skje gjennom flere metoder som for eksempel økt fysisk aktivitet, eller en endring i matvaner. For mange kan dette være tilstrekkelig for å gå ned i vekt. Om du har prøvd disse metodene uten å lykkes, kan en diett være riktig metode for vektnedgang.

Diett for vektnedgang

Det finnes mange dietter for vektnedgang å velge mellom. Visse fokuserer på å begrense antall kalorier, mens andre fokuserer på å begrense mengden karbohydrater eller fett i kosten. Sannheten er at ingen diett funker kjempebra for alle, men vi anbefaler først og fremst to ulike dietter for effektiv og kontrollert vektnedgang, nemlig VLCD og periodisk faste.

VLCD (Very Low Calorie Diet)

VLCD er en diett som funker bra for rask vektnedgang og brukes vanligvis gjennom en periode på 1-3 uker. Denne dietten innebærer at du spiser/drikker spesielle måltider med et totalt kaloriinntak på 600-700 kalorier per dag. anbefalt kaloriinntak for kvinner er 2000 kalorier per dag, og 2500 kalorier for menn, noe som tilsier at VLCD inneholder færre kalorier enn et vanlig kosthold. Derfor kan denne typen ditt være effektiv for vektnedgang.

VLCD innebærer altså at du erstatter alle dine måltider med 5-6 pulvermåltider eller ferdigblandede drikker hver dag i den gitte perioden. Du kan velge mellom shakes, supper eller smoothies. Disse måltidene er utformet for å gi deg alle de næringsstoffene kroppen trenger i løpet av en dag – gitt at du får i deg alle de 5-6 posene med pulver.

Nutriletts VLCD shakes er beregnet for overvektige personer uten helseproblemer, og bør derfor ikke brukes som næringskilde for barn, ungdommer, eldre, gravide eller ammende. Heller ikke av personer med hjerte- og karsykdommer eller andre lidelser da et lavt energiinntak er ufordelaktig. Om du bruker Nutriletts VLCD-produkter som eneste næringskilde i mer enn tre uker bør dette skje i samråd med lege. Husk at du må drikke rikelig med væske.

Les mer om VLCD her

Velg VLCD

Alle Nutriletts diettpakker er utformet rundt prinsippet VLCD og total erstatning av måltider. Hvilken diett du velger kommer an på blant annet om du bare vil drikke shakes, spise supper eller en mix av begge. Nutrilett har skreddersydde pakker for både menn og kvinner, og du kan velge mellom 9-dagers, 2-ukers og 3-ukers pakker.

Når du har nådd målet ditt og truffet drømmevekten, kan du bruke Nutrilett sine ukesmenyer gjennom tre faser, som inneholder måltider, samt våre måltidserstattere. Dette vil hjelpe deg med overgangen fra diett til vanlig kost.

Ukesmeny for kvinner – 3 faser

Ukesmeny for menn – 3 faser

Periodisk faste

Periodisk faste går ut på at man skal variere mellom perioder der man faster og perioder med normalt kosthold. I stedet for å begrense kaloriinntaket kontinuerlig, som på VLCD, kontrollerer man i stedet periodene man spiser.

5:2-dietten er en populær metode for periodisk faste og innebærer at du minimerer matinntaket to dager i uken. På en slik diett kan du spise normalt i fem dager, og på to valgfrie dager i uken skal du begrense kaloriinntaket.

I og med at ingen matvarer er forbudte fem av dagene i uken, er dietter som 5:2 tiltalende for mange som ønsker å gå ned i vekt, samt forbedre helsen sin på en behagelig og kontrollert måte.

Her finnes mer informasjon for deg som ønsker å få en større forståelse på hva dietten er, og hvordan du kan gå på den med Nutriletts produkter. (link til 5:2)

Velg en 5:2-diett

Gjennom sammensetning av barer og smoothies, samt lang erfaring innen vekt, passer Nutriletts produkter perfekt til 5:2-dietten. Nutrilett tilbyr enkle løsninger og trygghet på dagene med faste om man bruker våre måltidserstattere. Du kan velge mellom 5-ukers og 10-ukers diettpakker. (link til begge pakkene)

  • Enkelt å kontrollere kaloriinntaket per dag
  • Høyt proteininnhold i våre barer og smoothies
  • Trygghet, da du får i deg alt kroppen trenger av vitaminer og mineraler per måltid