vlcd vektnedgang

VLCD: Råd og tips

VLCD er en effektiv metode for vektnedgang, men det kan være tøft for de fleste. Et kraftig kaloriunderskudd er krevende og det er derfor viktig at man forbereder seg. I denne artikkelen får du tråd og tips rundt hva du skal tenke på før, under og etter dietten din.

Nutriletts VLCD shakes er beregnet for overvektige personer uten helseproblemer, og bør derfor ikke brukes som næringskilde for barn, ungdommer, eldre, gravide eller ammende. Heller ikke av personer med hjerte- og karsykdommer eller andre lidelser da et lavt energiinntak er ufordelaktig. Om du bruker Nutriletts VLCD-produkter som eneste næringskilde i mer enn tre uker bør dette skje i samråd med lege. Husk at du må drikke rikelig med væske.

Forbered deg ordentlig før du starter på VLCD

Dagene før diettstart kan det være lurt å ikke spise store måltider med mye karbohydrater. Hopp derfor over kaken, ølen eller den kremete pastaretten, fordi karbohydratrike måltider kommer til å gjøre de første dagene ekstra tøffe. Dette skjer fordi kroppen bruker lenger tid på å bruke opp glykogenlagrene og derfor havner du senere i ketose, med andre ord tar det lengre tid før vekten går ned og sulten letter.

I stedet bør du minske mengden karbohydrater og kalorier uken før VLCD, samtidig som du øker væskeinntaket. Dette fører til en enklere og mer effektiv start på dietten.

Vær også beredt på uventede fristelser og eventuelle nødsituasjoner når du går på diett. Pass på at du alltid har en shake i nærheten, slik at du kan slukke den verste sulten og ta ort fokus fra fristelsene. Sulten kan overvinne den beste!

Husk! Om du begår en feil på diett, så betyr ikke det at man har ødelagt alt. Ta deg sammen  og kom deg tilbake til rutinen din. Sløs ikke bort verdifull energi på å trykke deg selv ned, det du gjør med dietten er slitsomt nok i seg selv.

Fortell det ikke til alle

Naturligvis er det viktig å fortelle dine nærmeste at du skal gå på en diett. Det er viktig at de forstår hva det innebærer for å kunne støtte deg gjennom prosessen, men nevn det ikke til alle du møter på. Dette kan sette unødvendig press på deg og dine vektnedgangsmål.

Finn personer du kan snakke med

Når du går på VLCD med Nutriletts produkter kan du bli med i vår Facebook-gruppe som heter WillPower. Her kommer du i kontakt med andre som går gjenoom det samme som deg, samtidig som du kan få råd av en ernæringsspesialist. For de fleste hjelper det virkelig å ha noen å prate med – andre som skjønner hva du går gjennom.

Planlegg væskeinntaket

Å drikke tilstrekkelig med vann er avgjørende på en diett for å opprettholde væskebalansen i kroppen. I en periode med kaloriunderskudd trenger kroppen ekstra mye vann for å fungere riktig, og for å håndtere et høyt inntak av pulverdietten. Et tips kan være å sette på påminnelser på telefonen, og prøv å drikke ½ liter vann hver time.

Bruk en bildedagbok

En god måte å holde motivasjonen oppe på kan være å føre en dagbok med bilder. Prøv å ta ett bilde hver uke og se vektnedgangen din utenifra. Det kan også hjelpe å skrive om hvordan du har det, hvilke utfordringer du møter på og hva du savner, samt hvorfor du gjør dette.

Kjøp en munnspray eller tyggegummi

VLCD leder til en tilstand som kalles ketose. Under ketose frigjøres ketoner som forlater kroppen via utpust og hud, og visse mennesker kan derfor oppleve dårlig ånde når de går på denne typen diett. Det hjelper å børste tennene, men pass også på å drikke rikelig med vann, samt kjøp en munnspray eller tyggis om du vil være på den sikre siden.

Pakk vekk dine store (gamle) klær

Store størrelser er historie! Tenk på hvilke signaler du sender til underbevisstheten din gjennom å pakke ned ditt gamle jeg. Tanken på at du aldri kommer til å trenge å bruke klærne igjen kan funke som motivasjon.

Planlegg treningen din

På VLCD kommer ikke blodsukkernivået ditt til å holde til mye annet enn jobb og familie. Pass derfor på at du setter deg en realistisk plan når det kommer til trening, og start ikke med mer trening enn du er vant med under diett. Har du allerede en aktiv livsstil kan du tilpasse treningen til energinivået ditt – og lytt til kroppen. De fleste går ned i vekt på VLCD uten å trene.

Belønn deg selv underveis

Det du gjør er utfordrende og det er derfor viktig at du belønner deg selv når du når delmålene dine. Planlegg derfor inn små belønninger som er bra for deg, hva med en helkroppsmassasje, eller en gave til deg selv etter første uken på diett?

Planlegg overgangen fra diett til vanlig kosthold

Mange som har gjennomført VLCD er usikre på hvordan de skal fortsette den sunne livsstilen etter vektnedgangen. Det er viktig å planlegge overgangen fra diett til vanlig mat, og i artikkelen som handler om hvordan du kan lykkes med overgang fra VLCD til vanlig mat, går vi gjennom steg for steg hvordan du lykkes med denne krevende overgangen.

Nutrilett tilbyr også matplan for denne perioden, og her har vi laget ett for menn og ett for kvinner. Ukesmenyene inneholder riktig antall kalorier per dag, samt mange digge og kalorifattige oppskrifter.

det er viktig at du ikke går tilbake til gamle vaner igjen etter dietten. Vær derfor beredt og la oss hjelpe deg på veien!