Hjemmelaget is er et godt alternativ til sunn fredagskos. Foto.

Slik lager du sunn fredagskos

Fredagskosen er obligatorisk for de fleste og serveres ofte som ren refleks når arbeidsuken er over. Dessverre inneholder de klassiske favorittene mye sukker, raske karbohydrater og usunt fett som ikke er bra for kroppen, enten du går på diett eller ikke. De er utrolig gode, og du vil fort merke hvordan endringen påvirker deg positivt, både mentalt og fysisk.

Her får du derfor tips til sunn fredagskos som gjør helgesnacksen både sunnere og bedre!

Bytt ut potetgullet med hjemmelaget rotgrønnsakschips

Er du en av dem som foretrekker potetgull fremfor smågodt? Da har vi et veldig godt tips til deg. Prøv å lage dine egne chips av rotgrønnsaker for å unngå unødvendige tilsetningsstoffer og usunne oljer. Det eneste du trenger er søtpoteter, eller andre valgfrie rotgrønnsaker, i tillegg til litt salt og olivenolje! Server gjerne med en god dipp av tyrkisk yoghurt, salsa og krydder!

Har du lyst på et litt søtere alternativ? Da kan du prøve å lage dine egne fruktchips ved å tørke skiver av for eksempel eple, pære, mango, banan eller ananas. En perfekt kombinasjon av sprø chips og søtt godteri!

Velg nice cream fremfor ice cream som sunn fredagskos

Du som liker å øse opp noen kuler med is til fredagskosen kan enkelt bytte ut denne fløtefylte varianten med et sunnere alternativ – nice cream. Det både smaker godt og inneholder masse vitaminer og antioksidanter fra frukt! Nedenfor får du 3 tips med noen enkle oppskrifter:

 

I tillegg til å være en skikkelig sunn og god fredagssnack, passer nice cream også utmerket som mellommåltid eller en lett lunsj! Topp den gjerne med nøtter for en ekstra mettende følelse.

Nyt sunne sjokoladekuler

Hvis hjertet ditt banker litt ekstra for godt bakverk, og kanskje enda litt mer for de med sjokolade, så finner du redningen din her. Sunne sjokoladekuler er den perfekte fredagssnacksen som passer for alle i familien! Skulle det bli noen til overs, kan du spise disse som et luksuriøst mellommåltid i løpet av den neste uken. Det eneste du trenger å gjøre er å bytte ut smøret med banan og droppe sukkeret for å få skikkelig gode, kremete og sunne sjokoladekuler. Det finnes også mange gode alternativer til raw balls, hvor du kan bruke nøtter, tørket frukt og frø for å nyte en god og energirik fredagssnack.

Erstatt brusen med en sukkerfri, kullsyreholdig drikk

Hvis brusen er din største sukkersynder, er det på høy tid å erstatte den med et sukkerfritt og sunnere alternativ. Unn deg en herlig smoothie full av vitaminer og antioksidanter, eller gå for en sukkerfri saft. Eller hvorfor ikke investere i din egen kullsyremaskin og lage din egen «brus»? Det finnes mange forskjellige alternativer på markedet og mange smakstilsetninger som også er helt sukkerfrie.

Tips til god og sunn fredagsmat

I tillegg til snacksen er selvfølgelig også maten viktig for å få en komplett, sunn fredagskos. Ved å tilsette flere grønnsaker og fjerne raske karbohydrater og usunt fett gjør du fredagsrettene dine umiddelbart mer næringsrike og sunne. Du kan for eksempel servere svinefilet med en god melonsalat, lage en god kyllingsalat fullstappet med proteiner, vitaminer og mineraler, eller lage en mettende cottage cheese-grateng med skinke, kylling eller grønnsaker!

Vil du ha flere tips for å lage sunne fredagsmiddager? Vi har samlet 5 helgeretter som du enkelt kan gjøre litt sunnere! Hva med hamburgere, kalorifattig pizza eller kremete lasagne? Nam!

Få 10% rabatt ved å melde deg på vårt nyhetsbrev

Bestselgere: