er bananer sunne finn svaret her

Banan – kalorier, næringsverdi og innhold

Bananen har vært med oss som en trofast tjener ved både skoleutflukter, lange dager på skolebenken og etter trening. Den hjelper oss med å holde oss mette mellom måltidene og fyller oss raskt med energi når vi trenger det som mest.

Denne frukten, eller bæret som den faktisk er, inneholder en mengde viktige næringsstoffer, vitaminer og mineraler, men også en god del kalorier ettersom mye av bananen består av karbohydrater. Da dette er det området vi er best på, har vi selvfølgelig tatt et dypdykk inn i bananens kalori- og næringsinnhold og laget noen oversiktlige tabeller for å hjelpe deg på veien mot en sunnere livsstil!

Hvor mange kalorier er det i en banan?

Som nevnt tidligere er bananen hovedsakelig bygget opp av karbohydrater, der cirka 90 % av kaloriene kommer nettopp fra karbohydratene. 100 gram banan inneholder for eksempel cirka 18,1 gram karbohydrater og 1,7 gram fiber. Det er vanskelig å angi et nøyaktig næringsinnhold per banan, da det selvfølgelig avhenger av størrelsen. En middels stor banan pleier imidlertid å ligge på omkring 150 gram. Når man da ser på hvor mange kalorier en banan inneholder, pleier den å ligge på rundt 83 kalorier per 100 gram, noe som innebærer at en middels stor banan inneholder cirka 124,5 kalorier. Nedenfor får du en oversikt over omtrentlig kaloriinnhold på bananer i forskjellige størrelser:

En liten banan:

Med tanke på den avlange formen på bananen, ser man ofte på lengden for å avgjøre hvor stor den er. En banan på 17 cm som er under 100 gram anses som en liten banan og inneholder under 83 kalorier, da en banan inneholder 83 kalorier per 100 gram.

En middels stor banan:

En normalt stor banan veier ofte rundt 120 gram, er 20 cm lang og regnes som en middels stor banan. En middels stor banan inneholder cirka 99 kalorier.

En stor banan:

For å regnes som en stor banan bør den veie rundt 140 gram og være omtrent 23 cm lang. En stor banan inneholder cirka 116 kalorier.

Ved å se på de forskjellige størrelsene på bananen er det lett å få oversikt over hvor mange kalorier du får i deg når du spiser en banan. Hvis du har en kalorifattig diett, eller hvis du vil ha ekstra kontroll på kaloriinntaket ditt, er det alltid en god idé å benytte seg av en vekt for å få enda bedre kontroll. Du kan også lese mer om hva en kalori egentlig er og hvor mange kalorier de forskjellige næringsstoffer inneholder her.

Næringsstoffer i bananer

En annen viktig ting – i tillegg til kaloriinnholdet i kosten din – er mengden av vitaminer, mineraler og antioksidanter. Det er disse næringsstoffene som hjelper kroppen din med å fungere normalt, og som sørger for at energien din ligger på et optimalt nivå. Bananer inneholder i prinsippet ikke noe fett, noe som gjør det til et godt valg for deg som har et fettfattig kosthold, eller som ønsker et mellommåltid med lite kalorier. Bananer inneholder veldig få proteiner, men inneholder derimot et høyere innhold av karbohydrater, noe som kroppen din trenger både før og etter treningsøkter. Det høye energiinnholdet i frukten gjør at mange idrettsutøvere liker å spise banan i forbindelse med treningen.

Når det gjelder vitaminer og mineraler inneholder en banan mange næringsstoffer som er bra for kroppen. Bananer inneholder vitamin B6, som er viktig for kroppens energinivå, vitamin C, som er bra for huden og viktig for immunforsvaret. Du får i tillegg i deg mineralene kobber, mangan, fiber, biotin og kalium. Banan er derfor et utmerket valg hvis du vil få i deg tilstrekkelig med gode næringsstoffer.

Bestselgere