• Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna
Vanlige feil som gjør at du ikke går ned i vekt

Det er mange som ønsker å gå ned i vekt og vil at det skal skje raskt. Men det finnes mange myter om vektreduksjon, og hvis man ikke kjenner dem, er det lett å havne i noen av de vanligste fallgruvene. Kostholdsrådgiver Marie Brochmann gir deg veiledning, stikker hull på disse mytene og forklarer vanlige feil som gjør at du ikke går ned i vekt.

Hva skal man gjøre for å gå ned i vekt?

Går du ikke ned i vekt, selv om du prøver? Da kan det hende at du gjør en av de tre vanligste feilene som hindrer effektiv vektreduksjon: Å spise for lite, være for lite aktiv eller ha for lite tålmodighet.

– Et for lavt kalori-inntak reduserer fettforbrenningen fordi du mister muskelmasse, samt at det påvirker faktorer i stoffskiftet. Det er mye bedre for forbrenningen hvis du kan beholde muskelmassen ved å gå langsomt ned i vekt, sier Marie.

For ikke å miste muskler trenger du et ordentlig inntak av næringsstoffer, blant annet høyt inntak av proteiner. Å sulte seg er altså ingen løsning. I stedet er et sunt kosthold med mye grønnsaker nøkkelen til en vellykket og sunn vektreduksjon.

Les også: Hvorfor går jeg ikke ned i vekt?

La vektnedgangen ta sin tid

Vektreduksjon, og hvilken takt den skjer i, er individuell. Der noen kan gå raskt ned i vekt, kan det for andre ta flere måneder å oppnå samme resultat. Optimalt bør man ikke gå ned mer enn 0,5–1 kg i uken.

– Mange ser på vektreduksjon som en kortsiktig prosess og vil gå ned raskt, men det er få som klarer å holde den nye vekten over tid. Hvis du trener og spiser sunt over lengre tid kommer resultatene, og det kommer til å være lettere å beholde vekten. Gi det tid. Lag en langsiktig plan og ikke forvent å rase ned i vekt på bare noen få uker.

Det er også viktig å holde seg aktiv. Marie anbefaler derfor en times trening per dag. Du bør variere mellom kondisjon og styrke, men det er fremfor alt styrketrening som er bra for fettforbrenningen. Jo mer muskler du har, desto mer fett forbrenner du.

– Trener du styrketrening forbrenner du ikke bare under treningen, men også etter at treningsøkten er ferdig. Hvis du ikke har trent styrke før, kan du begynne med å trene uten vekter. Men husk stadig å utfordre deg selv ved å øke belastningen.

Les også: Hvilket treningsprogram er best for å gå ned i vekt?

Våg å spise karbohydrater

En av de største mytene om vektreduksjon er at karbohydrater gjør deg tykk. Karbohydrater er vår viktigste energikilde og kommer i ulike former – sukker, stivelse og fiber. Det viktigste er å tenke på hvilken form du spiser dem i.

– Uansett om du vil gå ned i vekt eller beholde den, så bør du velge karbohydrater som grønnsaker, frukt og fullkornprodukter fremfor hvitt brød og søtsaker. Stivelse som korn, poteter og ris er svært energirike og kan fint spises på diett, men man bør være litt forsiktig med hvor mye man spiser.

Gode fiberkilder som grovt brød, fullkornprodukter, bønner, linser og havregryn har vist seg å være svært viktige ved vektreduksjon. Karbohydrater er altså en av våre viktigste næringskilder og en forutsetning for at vi skal kunne gå ned i vekt på en sunn måte.

Maries 5 beste tips for deg som ikke lykkes i å gå ned i vekt

  1. Planlegg både mat og trening
    Bruk en aktivitets- og måltidskalender for å komme i gang. Du bør bruke kalenderen aktivt de første 3–4 ukene.

  2. Hold deg aktiv
    Legg inn minst tre økter med styrketrening per uke. Treningsprogram finner du her.

  3. Balanser kostholdet
    Halve tallerkenen bør bestå av grønnsaker ved hvert måltid. De inneholder få kalorier, men gir mye fiber og næringsstoffer som vitaminer, mineraler og antioksidanter. Spis mye proteiner til både frokost, lunsj og middag, og suppler med fullkornprodukter som fullkornris eller -pasta.

  4. Husk søvn
    Søvn er utrolig viktig, særlig når du vil gå ned i vekt. For lite søvn gjør at vi ikke produserer nok av hormonet leptin. Mangel på leptin kan føre til økt appetitt og sult, noe som i sin tur kan gjøre at du spiser for mye og går opp i vekt.

  5. Nyt maten
    Nyt maten du spiser på diett! Hvis du vil holde vekten over tid, er det viktig at du spiser mat som du liker og kan leve med. Våg å utforske sunn mat, bruk litt tid på å finne gode oppskrifter og prøv ut nye varer i butikken.

Les mer om Willpower

POPULÆRE PRODUKTER

RELATERTE BLOGGINNLEGG

VIL DU HA GODE TILBUD?
Meld deg på vårt nyhetsbrev - og få gode tilbud 1-2 ganger i måneden!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM