• Gratis levering over 500 kr
  • Sikker betaling med Klarna
Close
spis mindre karbohydrater med lavkarbo knekkebrød med avokado

Nå om dagen snakker mange om karbohydrater, og ofte i sammenheng med dietter som LCHF og vektnedgang generelt. Faktisk kan et redusert kabohydratinntak hjelpe deg å gå ned i vekt, og LCHF er en anerkjent diett for nettopp dette. Når det er sagt, er det viktig å nevne at karbohydrater er ett av 4 grunnleggende næringsstoffer, og det er derfor en veldig viktig energikilde som kroppen trenger.

Karbohydrater ved vektnedgang

Om du ønsker å gå ned i vekt, kan en diett som inneholder færre karbohydrater hjelpe deg med dette. LCHF dietten (Low Carb High Fat) er en av de mest kjente diettene med lite karbohydrater, som går ut på å begrense inntaket av karbohydrater og erstatte dem med protein og fett.

LCHF dietten

LCHF dietten er en betegnelse på et kosthold hvor man reduserer inntaket av karbohydrater, og øker inntaket av protein og fett. Når man går på en slik diett er det vanlig å fokusere på matvarer som fisk, egg, noen grønsaker og nøtter.

Studier viser at dietter som LCHF kan redusere appetitten fordi det øker metthetsfølelsen din. Dette fører igjen til at du spiser mindre og får i deg mindre kalorier, som igjen fører til at du ligger i et kaloriunderskudd. Dermed kan LCHF hjelpe deg ned i vekt.

Et LCHF kosthold kan være enkelt å følge fordi det ikke er noen spesielle retningslinjer, utenom det reduserte inntaket av karbohydrater. Du spiser når du er sulten, og spiser normale mengder mat. Ønsker du fleksibilitet gjennom dietten kan LCHF være riktig for deg, i og med at det ikke er fokus på å telle kalorier.

Det er ingen klar definisjon på hva som utgjør en lav-karbohydratdiett. Hva som er et lite inntak av karbohydrater for en person, kan være høyt for en annen. Noen mennesker kan for eksempel se resultater ved å redusere kostholdet sitt til 100 gram karbohydrater per dag, mens andre må legge seg på under 50 gram – 1 gram karbohydrat er omtrent 4 kalorier.

Det optimale inntaket av karbohydrater kan være avhengig av disse faktorene:

  • Alder
  • Kjønn
  • Kroppsmasse
  • Fysisk aktivitetsnivå
  • Matkultur
  • Metabolisme

Personer som er fysisk aktive og har mye mer muskelmasse bør få i seg mer karbohydrater enn personer som sitter mer stille.

Spise eller ikke spise

Matvarer som er høye på protein, sunt fett og fiber bøt inkluderes i en LCHF diett, her er noen eksempler:

  • Kjøtt
  • Fisk
  • Kylling
  • Egg
  • Grønnsaker
  • Nøtter
  • Noen frukter

Prøv å holde deg unna matvarer med raske karbohydrater som er høye på sukker. Her er noen eksempler:

  • Hvitt brød
  • Sukkerholdige drikker
  • Frokostblandinger
  • Pasta
  • Brød
  • Noen typer frukt
  • Hvit ris
  • Poteter

Nedenfor ser du noen eksempler på hva du kan spise på din LCHF diett. Sjekk igså ut våre lavkarbooppskrifter, og lag din egen ukesmeny.

  • Lavkarbo granola – lavkarbo frokostgranola har lavt innhold av karbohydrater samtidig som den er høy på protein. Oppskriften holder til 15 frokoster, hvor en porsjon er 50 gram.
  • Lavkarbo brød med mandelmel – dette er en oppskrift på lavkarbo brød laget med mandelmel og mye protein!
  • Lavkarbo salat med roastbiff – frisk lavkalori salat som er rask å lage! Høyt proteininnhold og lite karbohydrater.
  • Salat med makrell – en veldig rask og god salat med makrell! Sunt fett og protein fra fisken.

Relaterte blogginnlegg