• Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna
Skrivebok for å skrive ned målene i

Willpower kan flytte fjell, og dette vil du oppleve hvis du gjør noen mentale forberedelser før diett. Denne artikkelen skal være en hjelp til deg som skal i gang med diett.

Kast søppel-mat

Som mange andre har du kanskje usunn mat eller snacks liggende i skapet. Før diett bør du kaste eller rydde unna dette. Mat eller snacks som ligger tilgjengelig er ofte en trigger og frister ofte til inntak. Ved å fjerne dette forplikter du deg til dietten du skal starte på.

Sett deg mål som er motiverende

Det er ikke nødvendigvis tallet på vekten som er det mest motiverende målet. Skriv noen ord om hvorfor du ønsker å gå ned i vekt, som du kan bruke til å motivere deg selv gjennom diettperioden. Hva du kan bruke den nye lettere kroppen til? Er det å leke med barna? Orke å trene? Passe inn i klær? Eller annet? Sett det på papir.

Les også: Finn din motivasjon for å gå ned i vekt

Tenk på en annen måte

Ofte starter mange på diett med et defensivt tankesett, der det er «diettens skyld» at man ikke lenger kan spise favorittmaten eller snacksen. Sannheten er at du fortsatt kan spise hva som helst, men at du selv velger å spise annerledes for å nå dine mål. Forsøk derfor å ha et mer positivt tankesett. Du ønsker faktisk å innta shaker og supper på diett for å nå målet ditt.

Lag en liste

I forkant av dietten bør du lage en liste på distraherende aktiviteter som skal hjelpe deg når du har det tøft på diett. For eksempel kan dette være å ringe en god venn, gå en tur, spill videospill, se en serie, lakk neglene, puss tennene dine, les for barna dine, meditering, gjøre noen situps eller noe helt annet som passer deg.

Motiverende meldinger

Aktiver alarmer på telefonen din med meldinger som motiverer deg til å holde deg til dietten. Noen eksempel på meldinger kan være; «Jeg kan gå ned i vekt og være sunnere», eller «Søppelmat er godt her og nå, men jeg kommer til å føle med elendig senere».

Les også: Gå ned i vekt med en kostholdsplan

Visualiser

Visualiser at du har nådd målet ditt. Stå foran et speil, aksepter din nåværende vekt med «love handels» og alt annet, lukk øynene og fokuser på målet ditt, altså hvordan du ser ut og føler deg når du har oppnådd målet ditt. Lukk opp øynene og forestill deg at fettet sakte blir redusert, hvordan du kan se antydning til magemuskler, litt smalere ansikt og kjenn på følelsene av at du har oppnådd målet ditt. Vær detaljert i denne visualiseringen. Andre visualiseringsteknikker kan være å printe ut bilder som representerer følelser av at du har nådd målet ditt, kjøpe et nytt antrekk og heng det synlig på soverommet eller annet som bringer frem følelser av at du har oppnådd det du har satt deg som mål. Hva med å visualiser at du går ned i vekt litt hver eneste måltid du inntar på diett?

Les mer om Willpower

POPULÆRE PRODUKTER

RELATERTE BLOGGINNLEGG

Takk for din påmelding!

VIL DU HA GODE TILBUD?
Meld deg på vårt nyhetsbrev - og få gode tilbud 1-2 ganger i måneden!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM