• Gratis levering over 500 kr
  • Sikker betaling med Klarna
hvordan telle kalorier

Hvor mange kalorier finnes det i maten du spiser? Får du i deg riktig mengde kalorier for å nå vektmålet ditt? Hvordan telle kalorier? I denne artikkelen svarer vi på disse spørsmålene, samt andre ofte stilte spørsmål rundt kaloriberegning.

Kaloriberegning – hvorfor?

Den vanligste grunnen til å telle kalorier er for å sikre at du dekker dine næringsbehov, med tanke på faktorer som vekt, kroppsstørrelse og fysisk aktivitet. Grunnen til at mange regner kalorier er også for å kunne balansere sitt kaloriinntak med personlige vektmål. Å telle kalorier er altså en bra strategi for deg som ønsker å ha kontroll på kostholdet slik at du lettere kan sikre- og måle din fremgang.

LES OGSÅ: Hva er kalorier egentlig?

Spiser du sent, men mangler energi? Spiser du lite, men går fortsatt ikke ned i vekt? Dette er vanlige problemer som ofte kan forklares av kaloriinntaket. Å telle kalorier kan hjelpe deg å sikre ikke bare riktig kaloriinntak og derav energiinntak, men også å sikre at du får i deg nok av de ulike vitaminene og mineralene kroppen trenger for å fungere optimalt.

Hvordan telle kalorier for å nå ditt vektmål

Å telle kalorier krever stor disiplin, men for mange er det ikke bare en god måte å kontrollere kaloriinntaket på, men også for å få kunnskap om hvor mange kalorier som faktisk finnes i maten man spiser. Det finnes i all hovedsak to forskjellige måter å telle kalorier på.

Kaloriberegning ved å veie maten

Et alternativ er å veie maten og loggføre hvor mange kalorier hvert enkelt måltid inneholder. Å veie maten er den mest eksakte metoden for å ha kontroll på kaloriregnskapet på. Ønsker du å anvende deg av denne metoden finnes det en rekke enkle og rimelige matvekter på markedet, så lenge den viser korrekt til 1 gram, så er den bra nok.

Se vår kaloritabell med oversikt over kalorifattig mat!

Et tips er å veie hver ingrediens for seg selv, før de kombineres, slik at en lett vet hvor mye av vekten hver ingrediens står for. Dette er viktig siden de ulike ingrediensene naturlig nok har ulikt kaloriinnhold.

Måltidserstatter – kontroll over kaloriinntaket

Gjennom måltidserstattere, barer og smoothies, kan du enkelt få full oversikt over antall kalorier du får i deg per dag. Måltidserstattere inneholder få kalorier, og har høyt innhold av proteiner og fiber.

Her er noen eksempler fra Nutrilett:

Kaloriberegning – App

Det enkleste alternativet er å benytte seg av en app for å regne kalorier. Det finnes et stort utvalg av slike apper, noen gratis mens andre koster penger. Det alle appene har til felles er at de har store databaser fulle av ingredienser og matvarer, samt hva de inneholder av både ingredienser og næringsstoffer. I mange av appene kan en også legge inn egne matretter som en har regnet ut kaloriinholdet for, så om du spiser samme frokost hver ukedag, så kan du enkelt legge inn de nøyaktige detaljene for dette måltidet i appen.

Nutrilett har flere sunne oppskrifter – Prøv denne fajitas-retten med under 500 kalorier per porsjon

Et eksempel på en slik app er Lifesum. Cronometer.com er en nettbasert løsning hvor du i tillegg til å kontrollere kaloriinntaket også får detaljert data rundt hvor mye du har fått i deg av ulike næringsstoffer, vitaminer, mineraler, salt, raffinert sukker osv.

Hvor mange kalorier per dag?

Om målet er å gå ned i vekt må du gå i kaloriunderskudd. Når kroppen har brukt mer kalorier enn den har tatt inn gjennom kostholdet, vil kroppen dekke kaloriunderskuddet ved å hente energi fra kroppens egne energilagre. Når dette skjer, vil en gå ned i vekt.

Prøv Premium Dark Chocolate – En av våre bestselgere!

1 kilo fett tilsvarer ca. 7000 kalorier, det vil si at for å gå ned 1 kilo kroppsvekt er du nødt til å forbrenne 7000 kalorier mer enn inntar gjennom kostholdet, over en gitt periode. Vi anbefaler en langsom vektnedgang på rundt 0,5 – 1 kg i uken, dette er realistisk og sunt. På denne måten unngår du også å tape for mye muskelmasse og sjansen for at vektendringen varer, er mye større. En slik vektnedgang tilsvarer et kaloriunderskudd på 500 – 1000 kalorier per dag.

Vektnedgang uten kaloriberegning

Å regne kalorier og ha oversikt over sitt eget kaloriregnskap er den mest effektive metoden for å nå sitt mål, enten det er å beholde vekten eller gå ned i vekt. Om du ikke ønsker å telle kalorier, så kan du bruke baderomsvekten for å se hvordan vekten din utvikler seg over tid. En kan også ta kroppslige mål, som over rumpe, lår og midjen for å se endringer over tid.

Uansett strategi for vektnedgang, er det viktig å fokusere på kostholdet. Kostholdet bør domineres av kalorifattige, fiberrike og proteinrike matvarer, hvorav grønnsaker den klart beste kandidaten. Fyll derfor et minimum av halve tallerken med grønnsaker til hvert måltid.

Relaterte blogginnlegg