• Gratis levering over 500 kr
  • Sikker betaling med Klarna
Hva er 5:2 dietten

Er du nysgjerrig på å starte med en diett for vektnedgang? Da bør du kjenne til det som er verdt å vite. I denne artikkelen tar vi en nærmere titt på 5:2 dietten, og gir deg informasjon og tips rundt denne populære metoden for vektnedgang.

Les også: 5:2 dietten – 5 tips for nybegynnere

Hva er 5:2 dietten?

Dietter har blitt brukt i årevis som en metode for å gå ned i vekt, men hva er egentlig 5:2 dietten, og hvorfor har den blitt så populær? Spis normal kost i fem dager, og nesten ingenting i de resterende to. Dette er grunnprinsippet i 5:2 dietten, et grunnprinsipp som tillater deg å spise normalt i fem dager for deretter å faste med 500-600 kalorier de resterende to dagene.

Under 5:2 dietten finnes det ingen direkte regler på hva du kan, eller ikke kan, spise utover et maks-tak på antall kalorier på fastedagene. Dietten sies også å være relativt enkel å følge, da du ikke trenger å ekskludere viktige kostholdgrupper. Fasten er også et relativt enkelt konsept, selv om sulten kan bli utmattende for noen.

5:2 diettens fastedager

På fastedagene skal kaloriinntaket være 500-600 kalorier. 500 kalorier for kvinner og 600 kalorier for menn. Det er ca. 25 % av den normale mengden kalorier man spiser i løpet av en dag. Det er derfor veldig viktig at man har kontroll over kalorimengden på maten man spiser i løpet av disse to dagene.

Tips: Grønnsaker inneholder veldig lite kalorier, og samtidig mange nyttige vitaminer, mineraler og mye fiber. Utover grønnsaker er Nutriletts produkter et veldig godt alternativ på fastedagene, da de gir deg god kontroll over antall kalorier per dag, samtidig som de sikrer at du får i deg viktig næring som protein, fiber, vitaminer og mineraler. Du kan lese mer om Nutriletts barer her. 

På fastedagene kan noen føle seg lave på energi, ha vanskelig for å konsentrere seg, samt oppleve hodepine. Derfor er det veldig viktig at du holder deg hydrert med vann og/eller te, ettersom uttørking kan være årsaken.

Tips: Unngå faste to dager på rad. Del det i stedet opp gjennom uken, for eksempel faste på mandag og torsdag, noe som kan forebygge utmattelse. Samtidig som du kan nyte helgens gode måltider.

Hvordan kan jeg bruke Nutrilett under 5:2 dietten?

Det er veldig enkelt å bruke Nutriletts produkter på din 5:2 diett. Våre barer gir deg god kontroll over mengden kalorier du får i deg gjennom dagen, samt på fastedagene. En bar inneholder ca. 200-220 kalorier, og du kan derfor spise 2-3 barer sammen med grønnsaker og mye vann for å holde deg innenfor grensen på 500-600 kalorier. Nutriletts barer er måltidserstattere som inneholder mye protein, vitaminer og mineraler.

Våre tips til barer for 5:2 dietten:

Vi vet at vektnedgang kan være utmattende for mange, og at det ikke finnes en metode som funker for alle. For at dietten skal fungere for å gå ned i vekt, og ha en positiv helseeffekt på kroppen, bør den være effektiv på lang sikt. Med 5:2 dietten kan du spise sunt og varierende kost 5 dager i uken, noe som kanskje gjør den lettere å følge for mange.

Relaterte blogginnlegg