• Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna
Sunne middager og sunn snacks er alfa og omega for en livsstilsendring

De fleste av oss drømmer om en sunnere livsstil og en slankere kropp, men veien fra drøm til virkelighet kan være lang og vanskelig. Nå gir ernæringsfysiolog Marie Brochmann deg sine beste tips og råd til hvordan 2017 kan bli året hvor du faktisk når dine mål!

Den første og kanskje største feilen mange gjør er å tenke at det holder å trene et par ganger i uken for å gå ned i vekt. Det de ikke tenker over er at hva man spiser har betydelig større innvirkning på vektreduksjon enn hva trening har. Sunne middager og gode mellommåltider er kjempeviktig. Vi tar mange matvalg gjennom en hel dag, og summen av disse valgene vil ha en stor påvirkning på om vi lykkes med en vektreduksjon eller ikke, forteller ernæringsfysiolog Marie Brochmann og fortsetter:

– Det skal mye trening til for å forbrenne usunn mat. En kjøpemuffins for eksempel, inneholder cirka 400 kilokalorier. For å forbrenne 400 kalorier ved hjelp av trening må du trene med moderat aktivitetsnivå i nærmere en time, sier hun.

Mental forberedelse

Marie forteller at hvis du skal klare gå ned i vekt med suksess er det viktig å forberede seg mentalt. Du bør tenke godt gjennom hvorfor man ønsker å gå ned i vekt. Hva er motivasjonen? Hvorfor er det viktig for deg? Hva er fordelene og ulempene med en vektreduksjon? Lag deg et mål, delmål og hovedmål. Videre er planlegging helt essensielt for vektreduksjon og for en sunn livsstil.

– Planlegg matinnkjøp og måltider. Når du vet hva du skal spise til frokost, lunsj og middag, og i tillegg har mellommåltidene klare er det lettere å unngå fristelser. Det er også viktig å huske på at om man ønsker å holde seg på et nivå hvor man har gått ned i vekt, så må endringene man gjør være noe man kan trives med over tid. Gjør et par endringstiltak av gangen, sier Marie.

Velg sunn snacks når du skal kose deg

Under en vektreduksjon kan suget etter snacks og godterier bli ekstremt kraftig, og mange gir etter for fristelser som i verste fall kan ødelegge hele livsstilsendringen. For å unngå å havne i slike situasjoner, er det viktig å holde et jevnt og kontrollert matinntak gjennom hele dagen. Dernest er det viktig å unne seg litt sunn snacks. Dette kan være alt fra oppskåren frukt eller grønnsaker, eller sunn snack fra Nutrilett.

Nutrilett snackbarer er et godt alternativ til sofakosen. Lite sukker og mye protein – uten å gå på kompromiss med smak.

 

Sjekk også: Hvordan dempe søtsuget? Se våre tips!

Sunne middager som er næringsrike og kalorifattige Ved vektreduksjon bør man ha fokus på næringsrik og kalorifattig mat. Næringsrik mat inneholder protein, fiber, vitaminer, mineraler og antioksidanter.

– Dette er næring som kroppen er avhengig av for å fungere normalt og samtidig holde deg mett. Kalorifattig mat, som kylling, egg og grønnsaker, er nødvendig hvis du er i gang med en livsstilsendring, da kaloriinntaket i løpet av en dag bør være mindre enn det du forbrenner, forklarer Marie.

Sjekk også: 6 enkle måter å redusere ditt kaloriinntak.

En matplan som inneholder sunne middager og sunn snacks og mellommåltider er viktig for en vektreduksjon.

Frokost

Til frokost bør man spise yoghurt med korn og bær. Velg mager yoghurt med godt innhold av protein og lite tilsatt sukker, og velg korn med mye fiber, for eksempel havregryn. Smoothie er også et alternativ, sier Marie og fortsetter:

Lunsj

Til lunsj anbefaler jeg knekkebrød med egg, magert kjøttpålegg eller fisk toppet med grønnsaker. Velg knekkebrød med mye fiber, og magert kjøttpålegg som skinke, kalkunpålegg, hamburgerrygg, spekeskinke med mindre fett eller roastbiff. Fiskepålegg som makrell i tomat, sild, sardiner og røkelaks er også gode alternativer. Fyll på med masse grønnsaker og varier farger fra rød paprika til grønne spinatblader.

Mellommåltidene / sunn snacks

Disse kan gjerne bestå av frukt, bær, grønnsaker eller en liten neve usaltede nøtter. Et godt alternativ her er Nutrilett måltidserstatter.

Nutrilett Smart Meals er mellommåltider som inneholder alle de vitaminene og mineralene kroppen trenger – og er et godt alternativ på farten.

Sunne middager

Til middag bør du spise fisk eller magert kjøtt, hvor halve tallerkenen er grønnsaker. Det har ikke noe å si om de er wokkede, ovnsbakte, stekte eller kokte, eller om det er en salatblanding: alt av grønnsaker er bra. En tredjedel av tallerkenen bør bestå av enten potet, fullkornsris, fullkornspasta, bulgur, quinoa eller couscous, forteller Marie.

Kveldsmat

Til kveldsmat anbefaler hun smoothie. Enkelt å lage, næringsrikt og mettende, og veldig godt! Ønsker man en lettvint løsning har Nutrilett flere gode smoothies i nettbutikken sin.

Maries beste tips for varig vektreduksjon:

1.Vær motivert for å gjøre en endring: Tenk på hvor viktig endringer er for deg og prioriter jobben som skal gjøres for å klare det.

2. Lag deg et mål, delmål og hovedmål: Gjør et par endringstiltak om gangen.

3. Planlegg: Planlegg måltidene for uken og sørg for at du har alle produkter du trenger tilgjengelig. Da reduserer du sannsynligheten for at du avviker fra planen.

4. Få støtte: Fortell dine nærmeste familie at du skal sette i gang med vektreduksjon. Disse kan motivere deg underveis når det blir tøft å holde seg til planen.

5. Ikke gi opp: det er vanskelig å vende vaner, så ikke gi opp etter noen få dager. Bevis for deg selv at du klarer å følge et program eller en plan. Denne strukturen kan du ta med deg videre i din livsstilendringsprosess.

6. Går du på diett, for eksempel VLCD, er det viktig å huske på å kun ha et moderat aktivitetsnivå: På diett inntar man svært lite kalorier, slik at hard fysisk aktivitet bør minimeres. Vektlegg gåturer og lett styrketrening i diettperioden.

POPULÆRE PRODUKTER

RELATERTE BLOGGINNLEGG

VIL DU HA GODE TILBUD?
Meld deg på vårt nyhetsbrev - og få gode tilbud 1-2 ganger i måneden!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM