• Gratis levering over 500kr
  • Sikker betaling med Klarna
Om Nutrilett
  • Start
  • Spørsmål og svar om overvekt
Produkter For en sunn livsstil
GRATIS FRAKT PÅ ORDRE OVER 500 KR
TRYGG OG ENKEL BETALING MED KLARNA

Når man har en BMI på over 30, øker risikoen for å få andre sykdommer relatert til overvekten med hvert nytt overflødig kilo man legger på seg. Diabetes (aldersdiabetes), høyt blodtrykk, hjerte- og karsykdommer samt forskjellige slitasjeskader på blant annet leddene, er vanlige komplikasjoner. Andre problemer som forbindes med overvekt, er blant annet infertilitet hos kvinner, galleveissykdommer, enkelte typer kreft samt pustebesvær av forskjellige slag. Risikoen for disse komplikasjonene øker spesielt hvis man har den maskuline typen av fedme, med en stor, rund mage (bukfedme). Hvis det overflødige fettet (kiloene) sitter mer på hofter og lår derimot, slik det vanligvis gjør hos kvinner, er det noe mindre risiko forbundet med overvekten. Det viktige er ikke om man er kvinne eller mann, men hvordan/hvor det overflødige fettet er lagret på kroppen

Mye taler for enkelte mennesker har anlegg, noe som gjør at de lettere blir overvektige. Disse anleggene alene avgjør imidlertid ikke hvilken vekt man har. Det er mange andre faktorer, som spisevanene våre, fysisk aktivitet samt sosiale og psykologiske faktorer, som også spiller en rolle for om man virkelig blir overvektig eller ikke. Overvekt eller fedme er således resultatet av flere faktorer som virker sammen, men matvaner og lav fysisk aktivitet står sentralt i de aller fleste tilfeller, uansett hvilke anlegg personen bærer på.

Det er nettopp dette en vektreduksjon på lang sikt bør handle om, nemlig det å forandre livsstil, levemåte og matvaner, med det mål for øye at dette er noe man skal fortsette med resten av livet. Å gjøre små endringer i vanene sine, for eksempel mer fysisk aktivitet og bedre mat med mindre fett og mer fiber (i form av grønnsaker og frukt) på en måte som man trives med. Dette gir kanskje ikke noen rask og dramatisk vektreduksjon, men sjansen for at man skal kunne beholde den nye, lavere vekten øker, sammenlignet med en tilfeldig slankekur.

De aller fleste personer i dag beveger seg for lite. Denne fysiske inaktiviteten er en viktig faktor når det gjelder økende vekt. Det er imidlertid vanskelig å gå ned i vekt ved kun å øke mosjonsmengden. Mosjon har likevel stor betydning på mange måter. Mosjon sammen med endrede kostvaner gjør det lettere å gå ned i vekt, men fremfor alt øker sjansen for at man klarer å beholde en lavere vekt hvis man mosjonerer mer. Regelmessig mosjon (noen ganger i uken) bidrar også ofte til økt psykisk velvære.

VIL DU HA GODE TILBUD?
Meld deg på vårt nyhetsbrev - og få gode tilbud 1-2 ganger i måneden!

Din vara har lagts till i varukorgen. För att ta del av rabatten måste du vara inloggad som medlem.
LOGG INN eller BLI MEDLEM